Minuten.

2018-01-10 18:41
  • Den självkörande konceptbilen Volkswagen I.D. visades upp under Almedalsveckan i Visby förra året.  Bild: Henrik Montgomery/TT
    Den självkörande konceptbilen Volkswagen I.D. visades upp under Almedalsveckan i Visby förra året. 
  • Audi A8 Luxury Sedan.   Bild: Audi
    Audi A8 Luxury Sedan.
  • Kraschtest av en Tesla Model S.  Bild: Matt Daly/AP/TT
    Kraschtest av en Tesla Model S.

Framtidens bilar då och nu

I dag deltar närings- och innovationsminister Mikael Damberg i invigningen av en ny testanläggning för framtidens fordon – Awitar, Automotive ­Wireless Test and Research Facility – i Borås. Dagens ETC sammanfattar den självkörande bilens historia, dess fördelar och vad som står i vägen.

Första dödsfallet

Den kanske mest hajpade av alla självkörande bilar, Teslas Model S, är också den första att ha varit med om en trafikolycka med dödlig utgång. Då gjorde en starkt upplyst himmel att varken bil eller förare såg en annalkande traktor, vilket ledde till en kollision och Tesla­förarens död.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Framtiden runt hörnet?

I amerikanska delstaten Arizona har Waymo, ett dotterbolag till Google, aviserat att de inom en snar framtid kommer att erbjuda invånarna en tjänst där de ska kunna boka helt förarlösa bilresor för att ta sig runt i delstatens huvudstad Phoenix.

En bils grad av självständighet brukar delas in i en skala från 0 till 5. Hittills har en enda bilmodell, Audis A8 Luxury Sedan, uppnått nivå 3. Då kan en passagerare låta bilen sköta sig själv, men måste fortfarande vara beredd att rycka in i vissa situationer. Vid nivå 4 ska en person i bilen kunna lägga sig att sova, men ändå vara beredd att rycka in vid extraordinära händelser. Nivå 5 innebär att bilen kan hantera varje möjlig trafiksituation.

1926

Det året rapporterade amerikanska tidningen The Milwaukee Sentinel om en ”spökmotorbil” som skulle styras av radiovågor från en bakomliggande bil.

1986

Det året byggdes den första helt ”självständigt” styrda bilen, Navlab 1, av forskare på Carnegie Mellon-universitetet i USA.

Svårigheterna

Förutom att datoriserade bilar öppnar för dataintrång och i värsta fall terrorism, måste lagstiftarna också brottas med ansvarsfrågor vid eventuella olyckor, med att det kommer att ta lång tid att ersätta nuvarande bilpark, jobbflykt från bilindustrin samt trögheten i att ändra folks invanda beteende.

Fördelarna

Det finns stora förhoppningar kring allt positivt som självkörande bilar kan ge: minskade kostnader för infrastruktur, ökad rörlighet, ökad kundnöjdhet, förbättrat trafikflöde, minskat behov av parkeringsplatser, minskad kriminalitet och framför allt färre trafikolyckor, vilket i sin tur inte bara minskar mänskligt lidande, utan också leder till minskade sjukvårdskostnader.

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

57

Så många procent tillfrågade vid en kundundersökning 2013 i tio länder svarade att de skulle kunna tänka sig att åka i en helt automatiserad bil. Störst tillit till tekniken hade tillfrågade Brasilien, Indien och Kina.

650

Ungefär så många miljarder kronor investerades i förarlös teknologi åren 2014–2017 enligt en kartläggning från Brookings Institute. Sammanställningen fokuserade på de största företagen och länderna, så den verkliga siffran torde enligt institutet vara långt högre.